Gezond op vakantie

  • Geplaatst op
  • Door admin
  • 0
Gezond op vakantie

Hoe blijf je fit vóór je vakantie en tijdns je vakantie

Gezond op vakantie

staying_healthy

Hoihoi!

Herfstvakantie heerst over ons koud en nat kikkerlandje, dus hopelijk hebben velen van jullie de kans om even aan dit weer te ontsnappen.

Maar hoe ga je werk op vakantie als je niet je gezondheid en bewuste levensstijl (te veel) op het spel wilt zetten?
Op vakantie is er vaak meer verleiding en gezelligheid, het eten is anders of nieuw, de wijn vloeit rijkelijk(er) en dan is balans vaak ver te zoeken.

Veel van onze klanten nemen hun hand juicer (manual juicer) mee op vakantie. Handig, want ze vergen geen elektra, wegen bijna niks en kunnen (opvallend gemakkelijk) bijna alle fruit en groente aan. Een gezond sapje (en mini-workout) is dus nooit ver weg!
Op die manier hoef je jouw ochtendritueel niet los te laten, (of) gemakkelijker je nodige porties vitamientjes binnen (blijven) krijgen en kan je ook nog eens leuk experimenteren met lokale groente en fruit!
Echt geen ruimte in de bagage meer? Hierbij een aantal tips waar geen juicer voor nodig is om on track te blijven zonder dat de lol van je vakantie eraf gaat:

1. Alles met mate
Omdat het nog erg ingebed is dat uit eten gaan, zeker op vakantie, een verwenning is, hebben we vaak de neiging om

in zo'n situatie meer en groter te bestellen. Je hebt het verdient, toch?
Maar tegenwoordig eten we thuis ook steeds vaker uit, en slaan we bijna iedere keer wel een beetje door (als ik er dan toch ben...). En niet valsspelen, want hieronder dien je ook het thuisbezorgen mee te rekenen, want het blijft 'restauranteten'. :P
Tijdens je vakantie doe je dit niet alleen zowat iedere dag, maar ook nog eens voor zowel ontbijt, lunch en diner!

Uit eten mag, maar probeer het bij 'normale' porties te houden, laat bijgerechten zo veel mogelijk staan en ben eerlijk: je hoeft ook niet altijd een hoofd- en nagerecht erbij. Of probeer met je gezelschap te delen, altijd veel leuker en ook nog eens verantwoord!

2. Op je eigen manier
Steeds meer eetgelegenheden zijn erop ingesteld dat klanten niet van het menu bestellen, of een gerecht op hun eigen manier geserveerd willen krijgen. Vraag gerust om de dressing on the side, om bepaalde ingrediënten eruit te laten, of om een deel al in de doggy bag te laten doen zodat je kleinere porties eet.

3. Aan de wandel
Blijf in beweging, dat is goed voor de spijsvertering en verbranding. Verken je vakantieomgeving te voet of op de fiets, neem de trap in plaats van de lift, zwem extra rondjes in het zwembad en als je zo'n chic hotel met gym hebt, use it!

4. Verwen jezelf
Leg jezelf niet te veel beperkingen op en gun jezelf dat unieke, lokale toetje of delicatesse. Maar blijf bij tip #1: alles met mate. ;)

5. Water is je beste vriend
Drinken, drinken, drinken. Blijf water drinken. Do I need to say more?

6. Twee stuks per dagKen je 'm nog, de welbekende (wellicht wat verouderde, maar nog altijd betrouwbare) regel van 2 stuks fruit en 2 stuks groente per dag?

Probeer je op vakantie hieraan te houden en je houdt je vitamientjes op peil.

7. Keep it real
Eet als je honger hebt, en stop als je voldaan bent. Wederom: ga niet overeten omdat je voelt dat het nu mag en kan. Je bent op vakantie, dus neem je tijd en luister naar je lichaam.

Happy vakantie!

Eva Jacobs
Slowjuice expert & enthousiaste health-foodie

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden